27 oktober 2011

Nymålat var det här

Idag visar jag mitt senaste målningsprojekt, chiffonjén jag köpte på Blocket. Efter mycket velande så bestämde jag mig för att prova Gysinges snabbtorkande linoljefärg färdigbruten i färgen "grå umbra". Jag var inte överförtjust sist jag målade med linoljefärg (av annat märke, kan jag tillägga) men nu kände jag att jag var redo för ett nytt försök. Jag blev jättenöjd. Färgen är lätt att måla med, behöver inte spädas, torkar på fyra timmar (mot 24 h som annan linoljefärg), är dryg och blir vackert matt i finishen. Nu har jag fått blodad tand, så jag har faktiskt också provat att bryta en egen färg precis som färgproffset Eija gör, men det får ni se en annan gång.

Såhär såg chiffonjén ut från början. Avlutad och med jugendbeslag.

Nu ser den ut såhär och passar in fint i sovrummet, den ska snart få nya beslag.

Resultatet blev en ljust grå möbel. Jag har slitit ned färgen lite med stålull här och var. Beslagen i jugendmodell, som inte var original, är bortmonterade och jag ska sätta dit nyckelhålsbrickor vid varje nyckelhål och dragringar i byrålådorna så att de går lätt att öppna istället. Det får jag i födelsedagspresent från mamma och pappa, kul med en sådan finfin present!

4 kommentarer:

Kamomilla sa...

Vacker!!

Norrfrids Eija sa...

Njaaa, proffs vet jag inte riktigt om man är, men nyfiken till naturen! Visst var det skönt att måla med den färgen o bra blev det! Kul att du nu vågar bryta färg själv också!

Weisser Traum sa...

wooow der sekretär ist ein traum.
grüässli daniela

Träning Inredning Inspiration sa...

tack för tipset, blev verkligen jätte bra!